Gewijzigde verkeerssituatie Vlaszak (Academiesingel, Delpratsingel, J.F. Kennedylaan, Boschstraat, Gasthuispoort, Kloosterplein, Kloosterlaan, Claudius Prinsenlaan en Oude Vest) te Breda na herinrichting.

Bekendmaking voor verkeersbesluit in Breda

Geplaatst op Lokaalnieuwsbreda.nl op: 09-02-2024

  1. Bekendmakingen Breda
  2. Gewijzigde verkeerssituatie Vlaszak (Academiesingel, Delpratsingel, J.F. Kennedylaan, Boschstraat, Gasthuispoort, Kloosterplein, Kloosterlaan, Claudius Prinsenlaan en Oude Vest) te Breda na herinrichting.

verkeersbesluit Bekendmakingen

Meer info over Bekendmakingen gemeente

Z2023-006073 d.d. 8 februari 2024   Burgemeester en wethouders van Breda   Gelet op: De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;   Het Algemeen Mandaatbesluit Breda 2019, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 15 januari 2019, van kracht geworden op 24 januari 2019, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.   Overwegende: Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.   Uit het oogpunt van: • Het verzekeren van de veiligheid op de wegen • Het beschermen van de weggebruikers en passagiers • Het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan • Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer       Is het gewenst om Na herinrichting de nieuwe verkeerssituatie op de Academiesingel-Delpratsingel, J.F. Kennedylaan, Vlaszak, Boschstraat, Gasthuispoort, Kloosterplein, Kloosterlaan Claudius Prinsenlaan en Oude vest te regelen met verkeerstekens. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekeningen ‘Kruispunt J.F. Kennedylaan-Delpratsingel aanpassingen rijrichtingen t.b.v. herinrichting Vlaszak verkeersbesluittekening’ en ‘Vlaszak Bebording en markering verkeersbesluittekening’.   Motivering In 2016 werd het ‘Uitvoeringskader Binnensingel 2016-2056’ vastgesteld als richtlijn voor de herinrichting van de binnensingel. Dit plan is in lijn met de Structuurvisie Breda 2030, thans Omgevingsvisie Breda 2040, en de visie Binnenstad. De binnensingel is een uniek kenmerk van Breda, aangezien het als structuur de gehele binnenstad omvat. Deze singel vormt de overgang tussen het hart van Breda en de aangrenzende woongebieden en werklocaties. De openbare ruimte aan de binnenzijde van de singel wordt opnieuw ingericht. Door de herinrichting van de Vlaszak verandert de verkeerssituatie op verschillende punten, waaronder de aanpassing van de maximumsnelheid, het aanleggen van een fietsstrook, wijzigingen in de verplichte rijrichting van de Academiesingel-Delpratsingel, het verplaatsen van bushaltes, het wegvallen van de inrit-uitrit Beyerd-Vlaszak, fietsparkeerplekken, aanleg van zebrapaden en het verwijderen van verkeerslichten op het kruispunt Boschstraat-Gasthuispoort. Met dit verkeersbesluit wordt besloten om de nieuwe verkeerssituatie te regelen door het plaatsen en verwijderen van verkeerstekens. Enkel de verkeerstekens die verkeersbesluitplichtig zijn, zijn opgenomen in het besluit. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekeningen ‘Kruispunt J.F. Kennedylaan-Delpratsingel aanpassingen rijrichtingen t.b.v. herinrichting Vlaszak verkeersbesluittekening’ en ‘Vlaszak Bebording en markering verkeersbesluittekening’.   Vlaszak Momenteel bestaat de Vlaszak uit twee rijstroken met een groenstrook in het midden. Een van deze rijstroken wordt verwijderd en vervangen door een uitbreiding van het groen tot aan het trottoir, inclusief een tweerichtingsfietspad. Dit groene gebied zal zich aan de zijde van het centrum bevinden, langs de Oude Vest en Vlaszak. De andere rijstrook wordt vanaf de binnenstadzijde naar de overkant verplaatst en iets breder gemaakt, zodat er toch tweerichtingsverkeer voor auto’s mogelijk blijft. De verblijfskwaliteit, verkeersveiligheid en bereikbaarheid wordt hierdoor beter met de voet, fiets en auto.   Aanpassing maximumsnelheid Breda heeft als doel om de oostflank van de binnenstad te vergroenen door de ontwikkeling van een lineair park. Dit park omvat een rijbaan waar een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt, een aparte fietspad en een wandelruimte langs het stadscentrum. Deze verkeersstromen worden van elkaar gescheiden door groene parkgebieden. De maximumsnelheid op de route Vlaszak-Oude Vest wordt verlaagd van 50 km/uur naar 30 km/uur. Daarnaast worden er snelheidsdrempels geplaatst om te voorkomen dat er te hard gereden wordt (vereist geen verkeersbesluit). Om deze veranderingen te markeren wordt het bord A01-30-ZB, begin zone met maximumsnelheid 30 km/h, geplaatst ter hoogte van de J.F. Kennedylaan huisnummer 2 PG, ter hoogte van het zebrapad op de kruising Kloosterplein met Kloosterlaan (bij het gekleurde zebrapad) en aan de westzijde van de Oude Vest, waar het Kloosterplein eindigt. Het bord A02-30-ZE, einde zone maximumsnelheid 30 km/h, wordt geplaatst aan de zuidzijde van de J.F. Kennedylaan, aan de zuidzijde van het Kloosterplein (ter hoogte van het Chassé Theater) en aan de noordzijde van de Oude Vest waar het Kloosterplein eindigt.   Minder verkeer Er zijn twee manieren waarop het verkeer op de Vlaszak wordt verminderd. Ten eerste wordt de verplichte rijrichting vanaf de Academiesingel aangepast. Momenteel wordt het verkeer vanaf de Academiesingel-Delpratsingel gedwongen rechtsaf te gaan richting de J.F. Kennedylaan. In de nieuwe situatie is dit niet meer mogelijk en wordt het verkeer verplicht rechtdoor gestuurd. Hierdoor wordt het doorgaande verkeer door het centrum verminderd, wat belangrijk is voor een aangenamer verblijfsgebied en voor een vlottere doorstroming van het openbaar vervoer. Daarvoor worden de verkeersborden aangepast en wordt het bord D05-R, gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven, met onderbord ‘uitgezonderd lijnbussen’ en onderbord OB52 ‘uitgezonderd fietsers’ verwijderd op de Delpratsingel bij de kruising met de J.F. Kennedylaan. Op dezelfde plek wordt het bord D04, gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven, met onderbord OB52 ‘uitgezonderd fietsers’ en onderbord ‘uitgezonderd taxi’s’ geplaatst. Daartoe wordt ook de markering op het wegdek aangepast. Ten tweede zal de huidige in- en uitrit van de Vlaszak naar parkeerterrein Beyerd-Vlaszak verdwijnen. In de nieuwe situatie is in- en uitrijden mogelijk via de Kloosterlaan. Hierdoor wordt het doorgaande verkeer in het centrum beperkt, en rijden bezoekers van het parkeerterrein via de Claudius Prinsenlaan. Hierbij wordt ter hoogte van de nieuwe ingang op de Kloosterlaan het bord C03, eenrichtingsweg, geplaatst. Ook wordt er hoogte van die ingang en uitgang op de Kloosterlaan tweemaal het bord C02, eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, geplaatst. De huidige verkeerslichten op het kruispunt Boschstraat- Gasthuispoort worden verwijderd, aangezien door de beperking van verkeersstromen op de Vlaszak deze niet langer nodig zijn. Hoewel de voorrangsregeling gelijk blijft, zullen de zebrapaden op het kruispunt verdwijnen. Op de Vlaszak wordt een voetgangersoversteekplaats bij het kruispunt gerealiseerd, oversteek bij Gasthuispoort, gemarkeerd met tweemaal het bord L02, voetgangersoversteekplaats. Voor de verbetering van de verkeerssituatie zal een verhoogd plateau op het kruispunt worden aangelegd, waarlangs een voorrangsroute voor voetgangers wordt gevormd (niet verkeersbesluitplichtig). Op de Boschstraat ter hoogte van het kruispunt met de Vlaszak wordt het bord B06, verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg, geplaatst. Op de J.F. Kennedylaan, bij de kruising met de Gasthuispoort, wordt het bord D04, gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven, geplaatst. Om de veiligheid te waarborgen worden haaientanden op het verhoogde plateau geplaatst, waardoor gemotoriseerd verkeer verplicht is voorrang te verlenen aan voetgangers en fietsers.     Bussen In de nieuwe situatie zullen de bussen stoppen op de rijbaan. De bushaltes worden niet parallel aan elkaar geplaatst, omdat passagiers zo achter de bus dienen over te steken wat verkeerstechnisch veiliger is. Ook wordt de bushalte voor de buslijnen richting het centraal station verplaatst, verder van de woongebouwen en meer richting de rijbaan. Dankzij het opheffen van de verplichte rijrichting, geldt niet voor bussen en langzaam verkeer, vanaf de Academiesingel naar de J.F. Kennedylaan zal de verkeersdruk op de Vlaszak verminderen, waardoor de bussen op de weg kunnen stoppen zonder grote verkeersopstoppingen te veroorzaken. Dit draagt bij aan een betere gebruikservaring van het lineaire park. De bushaltes, busmarkeringen en de borden L03, bushalte, worden weggehaald. Het bord L03, bushalte, wordt geplaatst nabij het appartementengebouw Vlaszak 1 t/m 45 en ter hoogte van Kloosterplein 8. Over de lengte van de bushaltes wordt een zwart-witte blokmarkering aangebracht. Langs deze blokmarkering mag niet worden geparkeerd. Bij de positie van de bushalteplaatsen is rekening gehouden met de ligging, zodanig dat dit geen of nauwelijks hinder geeft voor bewoners van de straat en de loopafstanden naar de bushalte zo beperkt mogelijk blijven.   Voetgangersoversteekplaatsen Breda zet zich actief in voor het bevorderen van fietsen en wandelen. Met dit doel voor ogen is besloten om een ruime wandelstrook langs de binnenstad aan te leggen. Deze verharde zone van 5 meter breed zal altijd bestaan uit een 3 meter breed trottoir om een comfortabele doorgang te waarborgen. Er is ook gekeken naar veilige oversteekplaatsen voor voetgangers in relatie tot overige verkeer. Alle overstreken worden op gelijke hoogte gemaakt en gemarkeerd met zebrapaden, waarbij voetgangers voorrang hebben. Specifieke voetgangersoversteekpunten worden geplaatst ter hoogte van Kloosterplein 5 en bij de voormalige ingang Beyerd-Vlaszak, aangeduid met de borden L02, voetgangersoversteekplaats.     Fietspaden In de nieuwe situatie is het niet langer toegestaan voor fietsers om gebruik te maken van de rijbaan, wat gevaarlijke situaties veroorzaakt door de aanwezigheid van bussen die op de rijbaan stoppen. Dit gebeurt voornamelijk vanwege de drukte van het busverkeer, waarbij meerdere bussen achter elkaar kunnen staan. De fietsroute vanuit Keizerstraat behoort tot een van de meest gebruikte routes. Daarom is het van essentieel belang om in deze nieuwe opzet een veilige oversteek te creëren voor fietsers richting het tweezijdige fietspad. De huidige oversteek op de hoek van de Keizerstraat waar de Oude Vest wordt gekruist, kent veel verkeersbewegingen. Dit maakt het geen ideale plek om veilig over te steken met de fiets. Daarom is er gekozen voor een alternatieve oplossing verder naar het oosten op de Oude Vest. Langs de Vlaszak, het Kloosterplein en de Oude Vest wordt aan de binnenzijde een verplicht tweerichtingsfietspad aangelegd. Om dit aan te geven, worden de borden G11, verplicht fietspad (met onderbord twee pijlen) geplaatst op verschillende locaties: ter hoogte van Kapucijnenhof 5 PG, langs Gasthuispoort 1 en 2, op het Kloosterplein (6 keer), op de Oude Vest, ter hoogte van Claudius Prinsenlaan 8 en op de Kloosterlaan bij het kruispunt Kloosterplein (2 keer).         Voorrangsregeling Kloosterplein In de nieuwe situatie wordt de voorrangsregeling op het Kloosterplein aangepast. Voorheen dienden automobilisten die vanuit de Oude Vest kwamen voorrang te geven aan verkeer dat vanaf de Claudius Prinsenlaan kwam (oost-west route). In de nieuwe situatie zal verkeer vanaf de Claudius Prinsenlaan juist voorrang moeten geven aan verkeer op het Kloosterplein (noord-west route). Om dit aan te duiden, worden ter hoogte van het Kloosterplein 11 tweemaal het bord B06, verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg, geplaatst. Daarnaast wordt het bord B05, voorrangskruispunt zijweg rechts, geplaatst op het Kloosterplein langs de doorgaande weg vanuit de Oude Vest.     Laad en losplaatsen De Kiss & Ride-locatie op het Kloosterplein zal verdwijnen. Langs de noordzijde van de Oude Vest, langs de autoweg, zal een laad- en losplaats worden ingericht. Om deze laad- en loszone aan te geven, wordt het bord E07, parkeergelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen, met de onderborden OB501L en OB501R geplaatst. Ook op de Vlaszak, ter hoogte van 2/A3-2A, wordt een laad- en losplaats gecreëerd. Hier worden de borden E07, parkeergelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen, met de onderborden OB501L en OB501R geplaatst, die zullen worden gebruikt door bedrijven en afvaldiensten. Daarnaast mogen auto’s hier stoppen, waardoor het tevens als Kiss & Ride plek kan worden gebruikt.     Belangenafweging De verkeersmaatregelen die zijn vastgelegd in dit verkeersbesluit zijn noodzakelijk om de aangepaste verkeerssituatie na de voltooiing van de fysieke herinrichting Vlaszak te reguleren. Hierdoor wordt de gewijzigde verkeerssituatie duidelijk voor alle weggebruikers en zal de uitvoering verlopen zoals beoogd. Deze maatregelen zijn onderdeel van het Uitvoeringskader Binnensingel, dat voortvloeit uit de Structuurvisie 2023, momenteel de Omgevingsvisie Breda 2040, en het voorlopige/definitieve ontwerp van de herinrichting van de Vlaszak. Er is voorafgaand aan dit ontwerp een uitgebreid participatietraject doorlopen waarbij omwonenden, bedrijven, horeca, Arriva en de brandweer betrokken waren. Het ondernemersfonds is op de hoogte van de werkzaamheden, de meest betrokken bedrijven zijn rechtstreeks geïnformeerd, en de bekendmaking van het project is op brede schaal verspreid. De gekozen maatregelen zullen leiden tot minder autoverkeer op de Vlaszak. Hoewel sommige weggebruikers het verplicht rechtdoor afslaan op de Delpratsingel als ongemak kunnen ervaren vanwege niet altijd de kortste route, is de extra afstand en tijd die hiermee gepaard gaan zeer beperkt. Daarentegen zal de herinrichting van de Vlaszak een aanzienlijke verbetering van het verblijfsklimaat tot stand brengen, waardoor een betere verbinding ontstaat tussen voorzieningen en de binnenstad. Bovendien zal dit project bijdragen aan een verbetering van de recreatieve en ecologische waarde van de singel, waardoor deze beter beleefbaar wordt. Dit kan ook positief bijdragen aan het algehele woon- en leefklimaat. Er is niet gebleken dat als gevolg van dit verkeersbesluit onevenredig nadelige gevolgen zullen optreden voor een of meer belanghebbenden in verhouding tot de met dit verkeersbesluit te dienen doelen. Gelet hierop kunnen de algemene belangen die aan dit verkeersbesluit ten grondslag liggen in redelijkheid zwaarder wegen.     Gehoord Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Zeeland-West-Brabant.   Besluiten I. De maximumsnelheid op de route Vlaszak-Oude Vest aan te passen van 50 km/h naar 30 km/h, en in verband hiermee: - Het bord A01-30-ZB, begin zone met maximumsnelheid 30 km/h, ter hoogte van de J.F. Kennedylaan huisnummer 2 PG, ter hoogte van het zebrapad op de kruising Kloosterplein met Kloosterlaan (bij het gekleurde zebrapad) en aan de westzijde van de Oude Vest, waar het Kloosterplein eindigt te plaatsen; - Het bord A02-30-ZE, einde zone maximumsnelheid 30 km/h, aan de zuidzijde van de J.F. Kennedylaan, aan de zuidzijde van het Kloosterplein (ter hoogte van het Chassé Theater) en aan de noordzijde van de Oude Vest waar het Kloosterplein eindigt te plaatsen.   II. Het verminderen van het verkeer op de Vlaszak, en in verband hiermee: - Het bord D05-R, gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven, met onderbord ‘uitgezonderd lijnbussen’ en onderbord OB52 ‘uitgezonderd fietsers’ op de Delpratsingel bij de kruising met de J.F. Kennedylaan te verwijderen; - Het bord D04, gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven, met onderbord OB52 ‘uitgezonderd fietsers’ en onderbord ‘uitgezonderd taxi’s’ op de Delpratsingel bij de kruising met de J.F. Kennedylaan te plaatsen; - Het bord C03, eenrichtingsweg, ter hoogte van de nieuwe ingang op de Kloosterlaan te plaatsen; - Het bord C02, eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, ter hoogte van de ingang en uitgang op de Kloosterlaan te plaatsen; - Op het kruispunt Boschstraat- Gasthuispoort de voetgangersoversteekplaatsen te verwijderen; - Een voetgangersoversteekplaats met tweemaal het bord L02, voetgangersoversteekplaats, op de Vlaszak, oversteek bij Gasthuispoort, te plaatsen; - Het bord B06, verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg, op de Boschstraat ter hoogte van het kruispunt met de Vlaszak te plaatsen; - Het bord D04, gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven, op de J.F. Kennedylaan, bij de kruising met de Gasthuispoort, te plaatsen; - Op het verhoogd plateau op de Vlaszak haaientanden aan te brengen.   III. Het halteren van de bussen op de rijbaan, en in verband hiermee: - Op de Vlaszak de bushaltes, busmarkeringen en de borden L03, bushalte, te verwijderen; - Het bord L03, bushalte, nabij het appartementengebouw Vlaszak 1 t/m 45 en ter hoogte van Kloosterplein 8 te plaatsen; - Over de lengte van de bushaltes een zwart-witte blokmarkering aan te brengen.   IV. Voetgangersoversteekplaatsen aan te brengen ter hoogte van Kloosterplein 5 en bij de voormalige ingang Beyerd-Vlaszak, aangeduid met de borden L02, voetgangersoversteekplaats. V. Het aanbrengen van een tweezijdig fietspad langs de Vlaszak, het Kloosterplein en de Oude Vest, en in verband hiermee de borden G11, verplicht fietspad (met onderbord twee pijlen), ter hoogte van Kapucijnenhof 5 PG, langs Gasthuispoort 1 en 2, op het Kloosterplein (6 keer), op de Oude Vest, ter hoogte van Claudius Prinsenlaan 8 en op de Kloosterlaan bij het kruispunt Kloosterplein (2 keer) te plaatsen.   VI. Op het Kloosterplein de voorrangsregeling aan te passen, en in verband hiermee: - Het bord B06, verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg, ter hoogte van het Kloosterplein 11 te plaatsen; - Het bord B05, voorrangskruispunt zijweg rechts, op het Kloosterplein langs de doorgaande weg vanuit de Oude Vest te plaatsen. VII. Het verplaatsen van de laad- en losplaatsen, en in verband hiermee: - Het bord E07, parkeergelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen, met de onderborden OB501L en OB501R langs de noordzijde van de Oude Vest, langs de autoweg, te plaatsen; - Het bord E07, parkeergelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen, met de onderborden OB501L en OB501R ter hoogte van Vlaszak 2/A3-2A, te plaatsen.   VIII. Een en ander overeenkomstig tekening ‘Kruispunt J.F. Kennedylaan-Delpratsingel aanpassingen rijrichtingen t.b.v. herinrichting Vlaszak verkeersbesluittekening’ en ‘Vlaszak Bebording en markering verkeersbesluittekening’, welke onderdeel uitmaakt van dit besluit.   IX. De datum van openbaarmaking van dit verkeersbesluit te bepalen op 8 februari 2024.     Breda, 8 februari 2024.       Hoogachtend, burgemeester en wethouders van Breda, namens dezen,   G.M.H.M. Velthuis, Hoofd afdeling Veiligheid en Leefomgeving     Ter inzage Het verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.officielebekendmakingen.nl en www.overheid.nl. Nadere informatie kan worden ingewonnen via telefoonnummer 14 076.   Bezwaar Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Breda, Postbus 90156, 4800 RH Breda. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.   Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten: a. naam en adres; b. de dagtekening; c. omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is: Verkeersbesluit ‘Gewijzigde verkeerssituatie Vlaszak (Academiesingel, Delpratsingel, J.F. Kennedylaan, Boschstraat, Gasthuispoort, Kloosterplein, Kloosterlaan, Claudius Prinsenlaan en Oude Vest) te Breda na herinrichting’. d. de gronden van het bezwaar. U wordt verzocht, indien mogelijk, een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, mee te zenden. Indien een bezwaarschrift is ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waar de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven.   Bijlagen onderdeel uitmakend van dit besluit

Unknown

Foto van  Lokaalnieuwsbreda.nl Redactie

Lokaalnieuwsbreda.nl Redactie

Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Breda. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.

Overige Vergunningen Breda

Heb je een opmerking over een van de bekendmakingen?

We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.