Bekendmaking voor verkeersbesluit in Breda
Geplaatst op Lokaalnieuwsbreda.nl op: 07-03-2024
verkeersbesluit Bekendmakingen
Z2024-000438 d.d. 6 maart 2024 Burgemeester en wethouders van Breda Gelet op: •de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht; •het Algemeen Mandaatbesluit Breda 2019, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 15 januari 2019, van kracht geworden op 24 januari 2019, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten; •artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994, een verkeersbesluit moet genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd; •de Omgevingsvisie Breda 2040, de Duurzaamheidsvisie Breda 2030, het Uitvoeringsprogramma Klimaat (UPK) en het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UPM). Uit het oogpunt van: •het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik. Is het gewenst om: •In de Burgemeester Sutoriusstraat te Breda de eerste en tweede parkeerplaatsen, gelegen naast Strijpe 1, te reserveren uitsluitend voor het opladen van elektrische auto’s in plaats van de tweede en derde parkeerplaatsen, gelegen naast Strijpe 1, en bij deze parkeerplaatsen het bord E8c ‘parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen’ met het onderbord OB504 ‘twee pijlen’ te plaatsen. Overwegende dat : Algemeen •elektrisch rijden bijdraagt aan de Nederlandse klimaatdoelstellingen. De Nederlandse ambitie is om uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos te laten zijn, de gemeente Breda wil hierbij aansluiten; •de gemeente Breda streeft naar een leefbare en duurzame stad. Breda heeft de ambitie om in 2044 klimaatneutraal te zijn. Een kwart van die opgave ligt op het terrein van de stedelijke mobiliteit; •de gemeente Breda het elektrisch rijden wil stimuleren en faciliteren door het realiseren van publieke oplaadlocaties zodat er voldoende oplaadlocaties in de stad zijn. Locatie ( Burgemeester Sutoriusstraat ) •er concrete verzoeken zijn voor een oplaadpaal uit onder andere de Burgemeester Sutoriusstraat en Strijpe, op korte afstand van de gekozen locatie. En tevens vanuit de Isenburgstraat; •dat uit geprognosticeerde modellen blijkt dat voor de komende jaren (tot 2025) een toename van het aantal elektrische rijders in deze omgeving wordt verwacht; •de dichtstbijzijnde oplaadpaal voor deze elektrische rijders op meer dan 200 meter loopafstand is gelegen en er dus binnen aanvaardbare loopafstand nog geen oplaadpaal aanwezig is die de huidige en toekomstige vraag bedient; •er in deze omgeving weinig woningen zijn met parkeergelegenheid op eigen terrein en de mogelijkheid om op eigen terrein op te laden; •er daarom een oplaadpaal wordt geplaatst op openbare parkeerplaatsen zodat in de huidige en toekomstige behoefte kan worden voldaan; •er is gekozen voor een locatie dichtbij de concrete verzoekers en in een omgeving met een hoge prognose en op voldoende afstand van de bestaande oplaadpalen in de omgeving zodat sprake is van een gunstige spreiding; •Er op 28 april 2023 een verkeersbesluit is genomen om twee parkeerplaatsen, de tweede en derde parkeerplaatsen gelegen naast Strijpe 1, te reserveren voor het opladen van elektrische auto’s in de Burgemeester Sutoriusstraat. Bij de uitvoering is gebleken dat de geplande locatie bij een boom problemen opleverde op technisch vlak (kabels) en dat het behoud van de boom en een goede doorgang voor voetgangers niet kon worden gegarandeerd; •Het verkeersbesluit van 28 april 2023 daarom wordt ingetrokken en in plaats daarvan dit nieuwe verkeersbesluit wordt genomen. Lokatiekeuze ( Burgemeester Sutoriusstraat ) •de locatiekeuze mede wordt bepaald door de vraag die zich voordoet en de verwachte groei, dit bepaalt mede de spreiding van oplaadpalen; •de gekozen locatie geschikt is op basis van: •technisch haalbaar (kabels, aansluitingen etc.), goed zichtbaar en vindbaar voor buurtbewoners en hun bezoek; •de oplaadplaatsen op deze locatie goed inpasbaar zijn in het straatbeeld. Ze liggen niet direct in het zicht voor woningen en geven geen belemmeringen voor een normaal gebruik, beheer en onderhoud van de weg; •De laadpaal is gelegen langs een groenvoorziening. Het zijn bestaande langsparkeervakken die fungeren voor de woningen in de buurt. Er is geen hinder m.b.t. andere openbare voorzieningen en er is geen belemmering voor voetgangers of ander verkeer. •verdichting en verfijning van het netwerk aan laadpalen in dit gebied, gezien de vraag, wenselijk is en; •spreiding gewenst is zodat loopafstanden zo beperkt mogelijk worden gehouden voor eenieder. Parkeersituatie •dat er sprake is van veranderingen op het gebied van mobiliteit, het aantal elektrische voertuigen toeneemt, niet iedereen de mogelijkheid heeft om op te laden op eigen terrein en dat hiervoor dus oplaadlocaties moeten worden gerealiseerd in de openbare ruimte; •dat het reserveren van parkeerplaatsen wenselijk is om op momenten waarop er parkeerdruk ontstaat, te voorkomen dat de parkeerplaatsen bezet worden gehouden door gewone voertuigen en er voor elektrische voertuigen geen mogelijkheid is om op te laden; •dat het opladen van een hybride voertuig 2 tot 4 uur duurt en het opladen van een volledig elektrisch voertuig 4 tot 8 uur duurt en er per oplaadplaats dus slechts enkele voertuigen gebruik van kunnen maken; •dat er door het reserveren van de parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische auto’s de mogelijkheden voor gewone voertuigen om te parkeren wijzigen; •dat een steeds groter aandeel van de voertuigen elektrische voertuigen zullen zijn waardoor het niet onevenredig is hiervoor ruimte te reserveren om op te laden; •gezien de prognose die aangeeft dat er binnen een afzienbare termijn een verdere toename van het aantal elektrische rijders wordt verwacht en de bestaande vraag is besloten om twee parkeerplaatsen te reserveren. De belangen afwegend : •dat met de doelstellingen van dit verkeersbesluit algemene belangen op het gebied van duurzaamheid, klimaat en milieu zijn gediend; •dat zowel elektrische rijders als personen met een conventionele auto niet altijd direct bij hun woning en andere bestemmingen zullen kunnen parkeren maar dat dit niet onevenredig nadelig is voor een of meer belanghebbenden; •dat er geen sprake is van een onevenredige belasting van de parkeerdruk door het toewijzen van twee gereserveerde parkeerplaatsen gezien de bestaande vraag en de te verwachten groei. Voertuigen die zijn opgeladen moeten worden verplaatst naar een reguliere parkeerplaats. •elektrische auto’s veelal een conventionele auto vervangen of reeds vervangen hebben en er dus per saldo geen sprake is van een toename van auto’s; •dat door slechts één parkeerplaats op te schuiven voor het reserveren van een oplaadplaats, de situatie voor alle betrokkenen hetzelfde blijft en zij niet in hun belangen worden geschaad; •er niet is gebleken dat als gevolg van dit verkeersbesluit onevenredig nadelige gevolgen ontstaan voor een of meer belanghebbenden, zodat het belang van het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik in redelijkheid zwaarder mag wegen. Gehoord Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de de korpschef van de Politie Zeeland, West-Brabant. Besluit I. Twee parkeerplaatsen in de Burgemeester Sutoriusstraat te Breda (eerste en tweede parkeerplaats, gelegen naast Strijpe 1) te reserveren uitsluitend voor het opladen van elektrische auto’s en in verband hiermee het bord E8c ‘parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen’ met het onderbord OB504 ‘twee pijlen’ te plaatsen. II. Het verkeersbesluit ‘Reserveren van twee parkeerplaatsen ten behoeve van het opladen van elektrische auto’s in de Burgemeester Sutoriusstraat te Breda’, zaaknummer Z2023-001472 d.d. 28 april 2023, in te trekken. III. Een en ander overeenkomstig tekening ‘Nieuwe locatie oplaadplaatsen Burgemeester Sutoriusstraat’ en afbeelding van bebording, welke onderdeel uitmaken van dit besluit. IV. De datum van openbaarmaking van dit verkeersbesluit te bepalen op 6 maart 2024. Breda, 6 maart 2024. Hoogachtend, burgemeester en wethouders van Breda, namens dezen, T. Degirmenci, Beleidsadviseur A Ter inzage Het verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.officielepublicaties.nl en www.overheid.nl. Nadere informatie kan worden ingewonnen bij de heer M. Burm via telefoonnummer 14 076. Bezwaar Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Breda, Postbus 90156, 4800 RH Breda. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit. Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten: a. naam en adres; b. de dagtekening; c. omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is; Verkeersbesluit ‘Reserveren van twee parkeerplaatsen ten behoeve van het opladen van elektrische auto’s in de Burgemeester Sutoriusstraat bij de eerste en tweede parkeerplaatsen, gelegen naast Strijpe 1, te Breda (in plaats van de tweede en derde parkeerplaatsen)’; d. de gronden van het bezwaar. U wordt verzocht, indien mogelijk, een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, mee te zenden. Indien een bezwaarschrift is ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waar de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven. Bijlage onderdeel uitmakend van di t besluit 1.Situatietekening. 2.Afbeelding van bebording.
Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Breda. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.
We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Het laatste nieuws uit Breda volgen? Dat doe je uiteraard op Lokaalnieuwsbreda.nl. Wij focussen op de dagelijkse nieuwsitems van omgeving Breda.
© LokaalnieuwsBreda.nl
Laatste berichten